ONDERWIJS

In het onderwijs wordt hard en met hart gewerkt


Als leraar investeer je dagelijks in het creëren van een prettig en veilig pedagogisch klimaat. Je hebt veel aandacht voor een positieve relatie met je leerlingen en probeert het hoofd te bieden aan gedrag in je klas waar je soms behoorlijk tegen aanloopt. Leerlingen die niet luisteren, onderlinge conflicten en soms ook nog veeleisende ouders die jou vertellen hoe je het moet doen. Keihard werken, omdat je naast de pedagogische ook nog een didactische opdracht hebt. Dit kan zorgen voor een gevoel van machteloosheid: je werkt je een slag in het rond en hebt al van alles geprobeerd, maar niets lijkt te helpen.


Gezag is al lang geen vanzelfsprekendheid meer, maar je bent wel gezagsdrager. Hoe kan het gedachtegoed van Verbindend gezag en Geweldloos verzet je helpen om deze machteloosheid achter je te laten en je krachtiger in je gezag te voelen?


Het mooie nieuws is dat je altijd iets kunt doen en daarvoor echt niet alles overboord hoeft te gooien wat je al doet! Verbindend gezag helpt je om op een kalme maar vastberaden manier grenzen te stellen aan gedrag dat niet oké is voor de leerling. Niet vanuit macht maar vanuit contact en relatie. Door bijvoorbeeld niet steeds weer in gesprek te gaan (met risico op escalatie) maar de kracht van de stilte te gebruiken of door samen met collega’s in verzet te gaan tegen storend gedrag zal je ervaren dat je ‘hard met je hart kan blijven werken’, maar ook dat je soms achterover durft te leunen en tegelijk de grenzen helder kan blijven stellen. 


Door je ‘geweldloos’ te verzetten (waarbij geweld in de breedste zin geïnterpreteerd mag worden en zeker niet alleen fysiek gedrag betreft) in plaats van je te laten verleiden tot ‘strijd’ met je leerlingen, voel je je zo krachtiger in je gezag. 

 

Boeken over Geweldloos Verzet / Verbindend Gezag op scholen

Nieuwe Autoriteit voor het onderwijs

Gezag is in deze tijden geen vanzelfsprekendheid meer. Er is vandaag veel aandacht voor een positieve relatie met leerlingen. Maar wat te doen als kinderen of jongeren zich misdragen? Hoe streng mag je nog zijn? Mag er nog gestraft worden? Binnen één school leven vaak heel uiteenlopende antwoorden op deze vragen. Het gevolg is twijfel en onmacht. Haim Omer ontwikkelde nieuwe autoriteit (in Nederland ook verbindend gezag genoemd) als antwoord op deze onmacht. Leraren vormen samen met ouders een ondersteunend netwerk, waarin aanwezigheid, zelfcontrole, een goede relatie met leerlingen en verzet tegen ongewenst gedrag de kernelementen zijn. Gezag en relatie, grenzen en warmte zijn in dit gedachtegoed met elkaar verbonden. In dit boek laat Omer zien hoe leraren meer antwoorden hebben op onacceptabel gedrag dan alleen maar straffen om hun gezag op een krachtige manier vorm te geven. Nieuwe autoriteit/verbindend gezag voor het onderwijs is voor leraren, schoolteams en geïnteresseerde ouders een wegwijzer om samen sterker te worden in gezag. Haim Omer, hoogleraar psychologie in Tel Aviv, schreef na diverse boeken voor hulpverleners en ouders voor het eerst een boek dat zich volledig richt tot leraren en schoolteams.

Verbindend Gezag in het onderwijs

Welke leerlingen denken later met een warm gevoel aan jou terug? En hoe komt dat? Grote kans dat het gaat om leerlingen met wie je een goede relatie had. Precies die relatie kan onder druk komen te staan als je te maken krijgt met zorgelijk of problematisch gedrag. Veel leerkrachten herkennen de zoektocht naar hoe ze grenzen kunnen stellen aan onacceptabel gedrag, zonder de relatie met de leerling te verliezen. Verbindend Gezag® geeft een antwoord op dit complexe vraagstuk. Verbindend Gezag® gaat enerzijds over een pedagogische basishouding die in alle situaties van toepassing is. Het biedt anderzijds concrete interventies die je eenzijdig kunt inzetten, óók als de leerling weigert mee te werken of de ernst van het probleem niet inziet. Het besef dat je altijd iets kunt doen vermindert gevoelens van machteloosheid en maakt dat je weer mogelijkheden tot (positieve) beïnvloeding ziet: van (on)macht naar kracht. Met dit werkboek kun je actief met de uitgangspunten van Verbindend Gezag® aan de slag. Je krijgt onder andere uitleg over de drie niveaus van waakzame zorg en de pijlers van Verbindend Gezag®. De uitleg wordt geïllustreerd door heldere casussen uit de onderwijspraktijk. In elk hoofdstuk staan vragen en opdrachten die je helpen de principes stap voor stap eigen te maken.


Geweldloos Verzet op school


Dit boek is geschreven voor alle vormen van onderwijs en is een totaal herziene versie van de eerdere drukken.

De vijf pijlers die de basishouding van geweldloos verzet kenmerken (de-escaleren, aanwezigheid, relatie en herstel, steun en support, verzet) vormen de kern van het boek en worden door middel van veel praktijkvoorbeelden uitgelegd (ook uit het voortgezet onderwijs).

Geweldloos verzet is vooral geen methodiek, maar een manier van zijn en handelen: een aanvulling op alles wat je al weet en doet.

Ervaringsverhalen